Sunday 31 March 2013

Kayuhan Pendekar

                                       Tiada dalam gambar Mizi and Son dan jugak Imran MBB.


Destinasi          : Rompin - Mersing - Rompin
Tarikh                : 30 Mac 2013
Jarak Kayuhan   :  144.3 km
Waktu Bertolak :   9.00 pagi
Top Speed        :   61.3 km/perhour 
Average Speed  :  21.2 km/perhour
Jumlah Hentian   : Banyak kali 
Sebab Hentian   :  Makan Kepok, Top Up Air, Cramp Leg, Ambil Gambor, Tido...
Riderz               :  TK Rompin, Tuan Wadi, Saufi, Imran Mbb, Mizi TGCC dan Azri
Marshal             : Pa'e

Pada 26 Mac aku telah melaungkan cabaran untuk menakluki Gunung Arong sekali lagi. Cabaran aku kali ini disahuti oleh Saufi, Tuan Wadi, Imran MBB, Mizi dan juga Azri. Bukan calang-calang riderz yang boleh menamatkan kayuhan track ini dengan senyuman. Oleh kerana mereka-mereka yang berkayuh kali ini kebiasaanya hanya membuat kayuhan kurang 80 km. Jadi aku pun tidak meletakkan Time Limit. Sekadar memberi pendedahan kepada mereka bagaimana azabnya mendaki bukit dan mebuat kayuhan melebihi 100km.

Kayuhan sebelum ini aku dan Saufi telah berjaya menakluki Gunung Arong ini dalam masa 5 jam sahaja. Berbeza kali ini, aku teleh me"reverse"kan track asal tersebut. Konon-kononya untuk mengurangkan "Climbing Distance" namun masalah lain pula yang timbul.

Kayuhan kami bermula jam 9 pagi. Sememangnya Flag OFF kami agak lewat aritu. Kes makan lempeng di Kedai Resipi Mek Husin tu la.Lepas ni mesti makan dekat rumah dan Flag OFF mestilah seawal jam 7.30 pagi. Kayuhan 60 km pertama adalah amat menyeronokan, Bukit-bukit yang didaki tidak menjadi masalah kerana lebih kepada ROLLING. Tak sia-sia aku "reverse"kan track ini. Kami telah mebuat FEEDING STATION pertama di persimpangan Telok Gorek. 


Selepas berehat, kami meneruskan perjalanan ke Pantai Tanjung Lalang. Masa ni Mizi telah ke Mersing untuk mencari Tiub. Kami pula lepak kat kedai awek tepi pantai. Sambil-sambil makan kepok sira sambil rakan-rakan yang lain meluahkan perasaan mereka.By the way Memang best la kepok tu. Boleh beli lagi la kepok tu lepas ni. 

                                                     Mendalah tidak puas hati 2 orang ini.

Selepas berehat di kedai inilah segala-galanya berubah. Walaupun dibekalkan dengan Gatorade sponsed by Tuan Wadi, masih tidak dapat membantu mental dan fizikal riderz-riderz kali ini.

                                                             Tgh Top Up Gatorade 
Kayuhan menyusuri pantai ini sememangnya memenatkan. Kami hanya menempuhi 3 buah bukit. Tapi bahang mentari betul-betul menguji mental kami. Dapat dilihatlah gelegat riderz-riderz, ada yang tertido ketika kayuhan, ada yang melompat-lompat seperti budak hyperactive dan ada juga yang menyanyi-nyanyi untuk melayan hati yang lara. 


Masih melakar senyuman

Peloton terakhir..

Kami terpaksa berhenti betul-betul di atas sebuah bukit, disebabkan ada seorang ahli kami yang telah mengalami kekejangan. Hmm siapakah beliau???


Oleh kerana ada yang tercedera, laluan alternatif perlu dicari bagi memendekkan trak kayuhan kali ini. Kami meneruskan perjalanan dan sekali lagi kami berhenti berehat.



Di pondok inilah ada yang tidur, menangis, terberak dan terkencing menunjukkan betapa azabnya kayuhan kali ini. Ini bukan hentian kami, kerana kami berhenti sekali lagi di kedai pengerusi TGCC di Endau. Di situ sempatlah aku bersembang dan berkongsi pengalaman dengan Penegrusi TGCC iaitu Abang Zurin. Sebenarnya Abg Zurin inilah antara orang yang mula-mula mendorong aku untuk bergiat aktif dalam aktiviti berbasikal ini. Di permulaan karier aku, aku berlatih bersama-sama TGCC, banyak teknik yang aku pelajari dari diorang ni, namun makin lama aku merasakan yang aku tidak mampu untuk berada pada level STAR IN THE MAKING so aku terpaksa berlatih berseorangan sebelum berjumpa denga RCCrian yang lain. Kini aku rasa, kemampuan aku dengan TGCC boleh menyamai kot.. hehehe.. Balik semula pada catatan kita tadi. Selepas puas berehat di kedai makan Abang Zurin, kami pun terus pulang ke Kuala Rompin.

Banyak pengajaran yang boleh diambil dalam kayuhan kali ini. Sememangnya setiap pengalaman untuk mengajar kita untuk menjadi lebih baik. Diharap RCCrian yang mengikuti kayuhan ini tidak serik untuk menyahut cabaran aku mebuat kayuhan jarak jauh berskala Century Ride. Sebenarnya jikalau seseorang itu berjaya menamatkan kayuhan 160 km, ianya merupakan satu penanda aras dalam diri mereka. 2 minggu dari tarikh kayuhan ini, aku sudah merencena satu lagi kayuhan jarak jauh iaitu Kuala Rompin - Pekan -Kuala Rompin iaitu loebih kurang 170 KM. Ada sesiapa yang berani????

Satu lagi pesanan kepada RCCrian yang lain, sebelum membuat kayuhan, sila pastikan perut sudah diisi di rumah. Jangan makan nasi ataupun makan-makanan yang pedas, ini akan memberikan kesen kepada kayuhan anda. Anda semua tahu tahap kemampuan badan anda. Okla jumpa lagi di kayuhan akan datang.

Bui-bui..

TK Rompin

No comments:

Post a Comment