Sunday, 17 March 2013

Kayuhan DUO INTERSTATE


Destinasi          : Rompin - Mersing - Rompin
Tarikh                : 16 Mac 2013
Jarak Kayuhan   :  140 km
Waktu Bertolak :   8.00 pagi
Top Speed        :   51 km/perhour 
Average Speed  :  25.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : Banyak kali 
Sebab Hentian   :  Makan Nasi, Top Up Air, Top Up jELLY, Ambil Gambor, Mental Sebab bukit banyak sangat.
Riderz               :  TK Rompin dan Saufi
Marshal             : Pa'e

Satu  lagi rekod kelab dan rekod peribadi berjaya kami cipta di sini. Kayuhan melebihi 100 km berjaya dibuat. Pada asalnya 4 orang riderz bakal menyertai kali ini, akan tetapi kerana ada majlis kenduri dan sekolah ganti. Namun itu bukan halangan bagi Saufi dan aku untuk membuat kayuhan. Rugi bagiku jikalau kayuhan ini dibatalkan, sebab aku bukan selalu berada di Kuala Rompin pada hujung minggu. Kayuhan DUO kami diiringi oleh adik Saufi yang bertugas selaku marshall iaitu Pa'e.

Bagi mendapatkan pengalaman kayuhan, aku mencadangan laluan yang pelbagai. Ini bermakna kayuhan INTERSTATE ini mempunyai 2 kategori atau level yang berbeza. Untuk laluan Kuala Rompin - Mersing kami menggunakan jalan Pantai yang jaraknya sejauh 80km, dan sememangnya jalan ini agak landai dan hanya ada 3 bukit yang agak mencabar. Manakala selebihnya iaitu dalam 60 KM terakhir adalah kategori pendakian. Sebenarnya hanya 35 km sahaja perlu didaki.

Pada jam 7.30 pagi Saufi dan aku berkumpul di Dataran Rompin dan membincangkan strategi kayuhan untuk sampai ke destinasi. Tepat jam 8.00 pagi kami memulakan kayuhan. Walaupun hanya berdua, sistem puller and drafting dapat menjimatkan tenaga kami berdua. Kami berjaya tetapkan kayuhan sekitar 28-33 km sejam. Kami sampai ke Pantai Seri Tanjung iaitu kira-kira 80km dari Kuala Rompin pada jam 10.30 pagi. Aliran trafik jalan ini memang cukup baik. Aku difahamkan jalan ini merupakan jalan baru ke Mersing. Panorama dan suasananya sungguh segar dan amat mengasyikan. Kami sememangnya betul-betul menyusuri pantai sepanjang laluan ini.

                                                                   Di dataran ROMPIN

Sampai di Pantai Seri Tanjung atau lebih tepat lagi, Kampung Makam, aku telah membuat satu kesilapan paling besar. Kami telah berhenti dan makan nasi. Niat asal nak makan makanan ringan sahaja ataupun nasi ayam sahaja. Ternyata pilihan lauk-pauk di restoren tersebut membuat nafsu makanku menjadi-jadi. Aku rasa lebih 50 lauk disediakan di restoren ini. Tidak hairanlah, seawal jamm 10.30 pagi sudah ramai pengunjung berada di restoren ini. Aku pula terjumpa lauk kegemaran zaman belajar di Pucak Perdana dahulu. Siput Sedut masak Lomak cili Api!!! Pergh!!! Lepastu ada pulak gulai Ikan Merah!! Lama juga kami melepak kat kedai ni, pemandangan pun cantik, betul-betul menghadap pantai. 

                                                                Bukti kami sampai di sini

Kami memulakan kayuhan tepat jam 12 tengah-hari. Dalam perjalanan balik ini kami memulakan pendakian. Dengan badan yang berat akibat makan nasi golai lemak, campur plak dengan pedas, ianya telah memberi kesan kepada kayuhan ku. Mencecah KM ke 100, aku kira ada 7 buah bukit yang hanya ada pendakian. Selepas mendaki bukit pertama, ingatkan akan ada menuruni bukit, rupanya perlu mendaki lagi. Itulah yang mebuatkan mental ku "koyak". Aku terpaksa "take 5" walaupun baru berkayuh 20km!! Air telah habis 750 ml. Kami berhenti betul-betul berhampiran dengan Roadblock yang dibuat oleh PDRM. Sempatlah tengok orang kena saman. Kemudian kami teruskan kayuhan, dan sememangnya kayuhan seterusnya adalah mendaki dan mendaki lagi. Untuk makluman semua jalan ini merupakan kawasan hutan simpan Pergunungan Arong. Maknanya aku dan Saufi bukit mendaki bukit, tapi GUNUNG!!!! Setelah selesai mengharungi Kawasan Gunung Arong ini kami terpaksa berhenti sekali lagi di kawsan perkampungan. Aku terpaksa Top Up air sekali lagi. Kemudian kami meneruskan kayuhan ke Kuala Rompin. 

Oleh kerana bekalan air mineral pun dah habis, aku berhenti sekali lagi di 7-E Tanjung Gemok. Kali ni aku terpaksa minum Gatorade untuk menmahkan tenaga padaku. Sebenarnya selepas berjaya mengharungi Kawasan Pendakian Gunung Arong aku seakan mendapat motivasi baru. Aku berjaya "maintainkan" kayuhan sekitar 30 km sejam. Kami sampai di Kuala Rompin tepat jam 2.30 petang. Bayangkan. untuk 60km terakhir, kami mengambil masa 2 jam 30 minit termasuk 3 hentian tadi. Kami perlu perbaiki kelemahan ini pada masa akan datang.

Secara kesimpulanya jika dari masa kayuhan, kami berjaya menamatkan kayuhan 140 km dalam masa 5 jam. Selepas ini, bagi betul-betul menjalani Latihan Kuantan Century Ride, tidak ada sesi makan nasi dan hentian hanya boleh dibuat sebanyak 4 kali sekadar feeding station. Bagi mengatasi masalah tersebut, aku cadangkan kita perlu bawa pisang, powerbar dan powergel. Dengan persedian yang betul aku rasa TRACK ini dapat ditamatkan di bawah 5 jam. 

Aku juga tidak menyarankan MTBrian dari RCC untuk mengikut kayuhan ini. Memang terlalu ekstream. Silap-silap memang kena ada sebuah ambulance yang follow ni. Namun begitu aku.. TUAN KHAIRUL AZHAR BIN TUAN KUNING MENCABAR SEMUA RCCrian YANG LAIN UNTUK MENYERTAI DAN MENAMATKAN KAYUHAN INTERSTATE ini YANG AKAN AKU CADANGKAN PADA AKHIR MAC INI!!!! Amacam ada berani????

p/s: Sengaja mengakhiri POST kali ini dengan CABARAN.

TK Rompin

Wednesday, 13 March 2013

Puller dan Drafting

Sumber dari : www.fitsugar.com (Definition Drafting )

Dalam post sebelum ni aku ada sebutkan strategi yang aku bagi nama Tarik dan Drafting. Tu aku suka-suka hati bagi nama. Sebenarnya strategi ini hanya diberi nama Drafting . Aku cuba memahami beberapa artikel yang ditulis berkaitan dengan strategi Drafting ini dan akan cuba bagi RCCrian yang lain faham. Bahkan kita akan cuba aplikasaikan strategi ini sewaktu RCCrian membuat kayuhan jarak jauh. Tapi oleh kerana RCCrian merupakan campuran riderz Roadies dan MTBrian jadi kita kena olah banyak sikit strategi Drafting ni. 

Penerangan dan tulisan di bawah adalah dari http://www.wikihow.com/Draft-on-a-Bike.

Maksud bagi Drafting adalah bagaiman seseorang atau lebih berada dihadapan untuk mebuat rintangan angin kepada rakan-rakan di belakang dan proses ini dilakukan secara bergilir-gilir. Strategi ini dapat membantu riderz2 menjimatkan tenaga sehingga 40%.

Bagaimana hendak laksanakan strategi Drafting ?

1) Pekara paling asas dan paling penting adalah memahami Aerodynamics

2) Susun kedudukan riderz dan tentukan siapa perlu mulakan dahulu dan bagi arahan jarak/kelajuan dan masa untuk seseorang itu memimpin dihadapan.

3) Orang kedua atau yang berada di belakang Leader perlulah berada betul betul lurus dibelakang. Manakala jarak tayar hadapan riderz kedua dan tayar belakang Leader adalah 2-3 kaki sahaja. Ini membolehkan riderz dibelakang untuk bertindak jika leader membuat brake mengejut ataupun mengelak lubang.Namun begitu kedudukan riderz di belakang juga perlu bergantung kepada arah angin.

4) Switch. (Bertukar-tukar / bergilir-bergilir) . Apabila leader menyedari tenaganya berkurangan, dia perlulah begerak ke kiri atau ke kanan untuk memberi laluan kepada orang dibelakangnya untuk memimpin kayuhan. Manakala leader asal yang keletihan tenaga tadi perlu berada kembali di belakang riderz terakhir bagi mengumpul tenaga.

Itulah proses dan teknik asas dalam menajayakan strategi Drafting ini.Sememangnya teknik ini adalah diamalkan di dalam mana-mana perlumbaan basikal lebuhraya.

Bagaimana RCCrian sudah faham strategi Drafting ni? Ok sekarang aku nak olah strategi ni untuk diaplikasikan di dalam kayuhan kita. Bagaimana kita nak buat? Hmmm satu persoalan yang baik. Biasanya untuk kayuhan jarak jauh atau hujung minggu, roadbikes dan mtb akan join sekali. Level tenaga masing-masing juga berbeza, yang menyebabkan berlaku kelewatan didestinasi.

Jadi aku cadangkan macam ni, RCCrian Roadbikes yang regular lagi bertenga sahaja akan menjadi PULLER/PENARIK. Ini bermakna kita akan susun kedudukan. Buat masa ni kita biarkan Imran MBB, Saufi, TK Rompin, Mizi dan Tuan Wadi untuk bergilir-gilir menjadi PULLER. Rakan-rakan yang lain perlulah berkerjasama untuk sentiasa berada dibelakang PULLER-PULLER ini. Kerjasama adalah sangat penting dalam strategi ini. Kalau boleh jangan ada sifat putus asa. Kita agak bertuah kerana di Rompin kita kekurangan Lampu isyarat, maka isu Putus Barisan tidak patut terjadi jika semua memberi komitmen. 

Manakala aku nak tetapkan terus arahan standard kepada PULLER-PULLER yang telah ditentukan ini, mereka perlu menarik atau berada dihadapan sekurang-kurang dalam kiraan 7 tiang elektrik TNB sehingga 10 tiang elektrik TNB. Kemudia mereka perlu berada di posisi terakhir PULLER. Rakan-rakan yang drafting dibelakang perlu memberi laluan kepada PULLER tersebut untuk berada dihadapan korang. Sekarang kita dah ada 5 orang PULLER, ini bermakna seorang itu boleh berehat dalam 28-40 tiang api dalam pace yang tinggi!! Jadi tidak mustahil untuk kita membuat kayuhan melebihi jarak 100 km. Untuk kelajuan kayuhan, jangan bimbang, kita akan tentukan mengikut keadaan angin dan juga riderz-riderz yang akan terlibat sewaktu kayuhan itu nanti.

Macam mana kawan-kawan? Practice make Perfect. Aku harap Kayuhan ke Mersing ni dapatlah kita untuk  belajar strategi ni. Strategi ini bakal mengajar kita tentang setiakawan dan bekerjasama. Itulah pesanan Tuan Presiden kepada saya baru baru ini. Hidup Tuan Presiden!!

Next time kita share maklumat Breakaway dan Attack pulak.

Sumber maklumat : Wikihow to do anything : How to draft on a bike
                               Popsugar : Definition Drafting

TK Rompin

Tuesday, 12 March 2013

Kuantan 160 Century Ride 2013

                               Sumber : Facebook : Kuantan Century Ride 2013 - Kuantan 160

Acara yang paling ditunggu-tunggu oleh penggemar Roadies hampir tiba. Penyertaan bagi program kayuhan terbesar di Pantai Timur ini telah pun dibuka. Berikut adalah sedikit detail berkaitan program tersebut :

The Second Kuantan Century Ride 2013
7.30 pagi flag off
2 June 2013
Ahad
Sekitar Kuantan

Tahun lepas aku tidak sempat untuk menyertai KCR ni, tapi tahun ini aku ingin merasai macam mana peritnya membuat kayuhan berstatus Century Ride ni. Apakah yang dimaksudkan dengan Century Ride sebenarnya? Ramai yang menyebut tapi ramai yang tidak tahu apa maksudnya. Sebenarnya ianya merupakan kayuhan yang dibuat dalam jarak 100 miles(batu) dan apabila di"convert"kan kepada km, ianya menjadi 160.9 km. Dengan erti kata lain Century Ride bermaksud kayuhan dalam jarak 160 KM. 

Bagi Kuantan Century Ride, ianyanya bukanlah satu acara perlumbaan, ianya lebih betujuan menamatkan kayuhan tersebut dalam masa yang ditetapkan. Jadi itulah misi aku untuk penyertaan kali ini. Misi utama adalah sampai ke garisan penamat. Tapi cam tak best jer dengan meletakkan misi itu dengan sasaran yang begitu "General". Kerana aku yakin dengan kebolehanku untuk sampai ke garisan penamat. Tahun ini masa yang diberikan adalah 8 jam, harap-harap dapatlah mencapai sasaran. Sebelum aku terlupa, RCCrian yang turut menyertai KCR adalah Saufi ,  Tuan Wadi Presiden, Abang Lan Penasihat dan Cikgu Ijatt. Kemungkinan seorang lagi Abang Imran Mbb akan turut menyertai.

Dengan kehadiran nama-nama tersebut itu nanti, mungkin kita semua dapat membentuk satu strategi kerjasama untuk mencapai kejaayan di garisan penamat. Aku dan Saufi pun dah buat perancangan dan takwim latihan KCR ni. Diharapkan sewaktu latihan KCR ni, kami dapat memantakan lagi teknik tarik dan drafting (suka hati jer bagi nama strategi). Teknik tarik dan drafting akan aku postkan dalam catatan yang berlainan.

Untuk KCR kali kedua ini juga, penyertaan telah ditambah ke 1200 orang. Sudah semestinya ianya menjadi program kayuhan terbesar di Pantai Timur. Sedangkan LTDL hanya disertai 130-140 orang pelumba sahaja. Fuh tentu rambang mata aku nanti melihat basikal-basikal mahal yang akan beraksi di KCR. Beskal aku biasa-biasa jer...

Insyaallah mulai 16 Mac, kami di RCC akan mulakan latihan Century Ride. Kepada semua pengayuh-pengayuh tegar jom sertai kami. Kami sudah mempunyai susunan destinasi-destinasi yang akan dituju, cuma mungkin akan berlaku perubahan tarikh, bergantung kepada availabilty RCCrian dan juga keadaan cuaca.

Sampai sini dulu ccoretan ku kali ini. Semoga RCCrian yang bakal menyertai KCR, akan berjaya mencapai sasaran.


TK Rompin

Monday, 4 March 2013

PERSATUAN BERBASIKAL DAERAH ROMPIN? "Hah RCC dalam proses diMAINSTREAMkan ke?


RCC dah jadi satu pertubuhan berdaftar ke? Ada mesyuarat agung tiap-tiap tahun ke? Kena kutip wang pendaftaran ke? Kena isi borang jadi ahli ke? Apa ni ADMIN? Aritu cakap RCC ni hanya sekumpulan rakan-rakan yang berkayuh untuk kesihatan? Jangan macam ni boss.. Cakap tidak serupa bikin ni... Itulah antara persoalan-persoalan yang kedengaran setelah satu mesyuarat telah diadakan pada  4 Mac 2013. Baiklah rakan-rakan RCC sekalian akan ku terangkan serba sedikit status sebenar RCC sekali lagi.

RCC atau Rompin Cyclist Club adalah sekumpulan rakan-rakan yang lepak di Pantai Hiburan Kuala Rompin dan membuat kayuhan di sekitar kawasan Daerah Rompin. Itulah definisi RCC, walaupun menggunakan perkataan Club, dan mempunyai blognya yang tersendiri, RCC is What RCC is!! Aku antara orang yang pioneer dalam kelab ini menegaskan dan akan mempertahankan yang kami tidak akan mendaftarkan RCC sebagai sebuah Pertubuhan yang berdaftar secara sah. Kami akan teruskan cari kami. Kami akan merangka kayuhan hujung minggu mengikut kehendak dan kederat kami. Tidak ada kertas kerta kerja diperlukan untuk setiap kayuhan hujung minggu. Tapi mungkin kita perlu modified sikit cara merangka trip kayuhan hujung minggu. Maybe lepas ni kita Tong-Tong RM 5-10 setiap rider, so boleh la kita berpicnic  makan nasi bungkus secara berjemaah selepas satu trip kayuhan amacam Ok x? Seronok aper cam tu. Tiada protokol yang perlu kita patuhi. Dengan ketiadaan formaliti sebegini akan memudahkan pegerakan kita. Trust me my friends.

Dengan erti kata lain, RCC is still RCC macam dulu. Tidak ada perubahan organisiasi dan tiada jawatan yang di strukturnya. Hanya sekadar gelaran-gelaran yang diberikan mengikut kepada keadaan semasa sahaja!

Berkaitan dengan Persatuan Berbasikal Daerah Rompin, ianya adalah usaha kita dalam mewujudkan sebuah persatuan berbasikal di daerah ini. Ini adalah insiatif daripada Encik Shaharudin bin Ramli iaitu Naib Presiden   3 Persatuan Berbasikal Pahang. Dengan wujudnya Persatuan begini maka dapatlah program-program berbasikal dianjurkan dengan betul di daerah Rompin ini. Tahniah kepada Encik Shaharudin kerana sudi menubuhkan Persatuan ini Daerah Rompin.

Jadi RCCrian sekalian, bolehlah aku katakan, kita(RCC) ni bernasib baik kerana kita boleh bernaung atau pun kita ada tempat rujukan untuk aktivti berbasikal di daerah Rompin. Insyaallah kita semua akan mendapat "benefit" dari Penubuhan Persatuan ini. Ok itu sahaja dari saya untuk kali ini.. Bye-b

Ok Guys petang ni kayuh cam biasa.. Kul 6 kumpul kat pantai! 5 Laps !!!!

Mesyuarat Penubuhan Persatuan Berbasikal Daerah Rompin (PENAJA )


Pada 4 Mac 2013, RCCrian telah dijemput untuk menghadiri suatu mesyuarat berkaitan Penubuhan Persatuan Berbasikal Daerah Rompin. Boleh katakan hampir semua RCCrian dapat menghadiri mesyuarat tersebut. Agenda utama adalah Menubuhkan Sebuah Persatuan Berbasikal Daerah Rompin. Untuk pengetahuan semua, setakat ini hanya ada beberapa daerah sahaja yang mempunyai Persatuan Berbasikal Daerah di Negeri Pahang Ini.

Aku ingin ucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Shaharudin Bin Ramli (Naib Presiden3 Persatuan Berbasikal Pahang ) kerana sudi menjemput RCC ke mesyuarat tersebut.

                       Kalau aku tahu aku kena jadi Pengerusi Majlis a.k.a MC.. aku pakai Blazer dah.

Entah macam mana aku diberi mandat sekejap untuk menguruskan mesyuarat ni, konfius juga ni, tapi tidak mengapah, tak mau kasi malu RCC.. huhuhu.. Sebelum usul penubuhan Persatuan, Encik Shaharudin telah menerangkan secara ringkas objektif dan hala tuju Persatuan kelak.

                                                                  Suasana mesyuarat

Perlatikan telah dijalankan. Perlu diingat ini baru diperingkat penaja. Untuk maklum penaja bukanlah bermaksud menaja wang ringgit, tapi satu team yang mempunyai struktur organisasi khas sebelum sesuatu Mesyuarat Agung yang Pertama diwujudukan. Namun begitu Perlantikan tersebut boleh berkekalan jika terdapat pencalonan pada Mesyuarat Agong yang pertama itu nanti. Berikut adalah Jawatankuasa Persatuan Berbasikal Daerah Rompin (Penaja) :

Presiden
Tuan Wadi RCC

Naib Presiden
Yaakob Forest

Setiausaha
Shaharudin Pertanian

Bendahari
Azhar Komissar

AJK
Mizi TGCC
Imran RCC
Sofi RCC
Cikgu Ijat RCC
Haidir RCC

Senarai jawatankuasa ni memang saja aku buat dalam bentuk tidak formal. Kerana ni kan blog RCC, FORMALITY dan PROTOKOL tidak diperlukan di sini.

Aku lupa nak sebutkan, mesyuarat ini juga disertai oleh Encik Azhar. Beliau merupakan Komissar dan merupakan orang yang arif di dalam bidang teknikal. Aku sempat berborak dengan beliau. Banyak ilmu berbasikal ni dapat dikongsikan bersama. Insyaallah jika berkesempatan bertemu dengan beliau lagi, banyak lagi ilmu dan teknik Roadies yang nak aku cedok dari beliau.

Apapun aku nak ucapkan tahniah di atas perlantikan rakan-rakanku di RCC. Anda semua merupakan perintis di daerah Rompin ni. Tapi janglah lupakan kitaorang di RCC ni kelak yek. Hehehehe..

Selamat Maju Jaya Persatuan Berbasikal Dearah Rompin dari kami RCC.

Kayuhan Selendang 1 Mac 2013



Destinasi          : Rompin - Selendang
Tarikh                : 1 Mac 2013
Jarak Kayuhan   :  55 km
Waktu Bertolak :   9.00 pagi
Waktu Sampai   : 11.00 pagi
Top Speed        : 51.8 km/perhour 
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 2 kali
Sebab Hentian   : Minum Air Sambil Makan Jemput Pisang
Jenis Basikal      : 9 Roadbike
                           2 Mountain Bike

Sekali lagi kayuhan ke Selendang telah dianjurkan. Kali ini kayuhan disertai oleh seramai 11 orang dan diiringi oleh 2 buah motosikal yang bertindak selaku marshal trip kali ini. Tahniah diucapkan kepada ahli RCC yang baru pertama kali mengikuti trip ini. Antaranya Cikgu Ijat, Cikgu Syam dan juga Kak Nor, mereka semua telah berjaya menamatkan kayuhan ini dengan jayanya. Apa yang aku banggakan kali ini adalah peningkatan prestasi kayuhan daripada rakan-rakan RCC. Antara yang menyerlah sekali adalah Tuan Wadi, seakan Bukit Selendang ini, hanya mainan baginya. Begitu juga dengan Sopi, jika sebelum ini beliau bermasalah dengan kayuhan pendakian, kali ini dapat dilihat dari segi teknik dan tempo kayuhan agak konsisten. Aku juga ingin memuji Cikgu Ijat yang kayuhannya mengingatkan aku kepada Abg Lan. Memang steady. Tak sabar aku nak tunggu Cikgu Ijat bertukar kepada Roadies.... Dengar daripada rumors.. tunggu masa jer tu..

 Berkumpul di hadapan rum ah Mizi sebelum memulakan kayuhan.
  Tabik Hormat
On da wei balik
Skuad Elit LTDL (Rompin)
Cikgu Ijat Meluncur Laju
"..pendakian kali ini kurang mecabar.." Dipetik dari kata-kata beliau sendiri.
Cikgu Syam.
erm... xaci cam ni...
Haidir bertindak selaku sweaper kali ini
Cam biasalah.. Minum sambil bergosip.
                                            

Monday, 4 February 2013

Kuala Rompin - Nenasi - Kuala Rompin.. Part 1

                                    Dari kiri gambar TK, Imran MBB, Sopi, Asri, Pa'e, Azri Otai
                                                                      dan Ghani Wadi.


Destinasi          : Kuala Rompin - Nenasi - Kuala Rompin
Tarikh               : 2 Febuari 2012
Jarak Kayuhan  :  90.4 km
Waktu Bertolak :  9.00 pagi
Waktu Tamat   :   2.30 petang
Top Speed        :  47 km/perhour 
Average Speed  : 29.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 5 kali
Sebab Hentian   : Makan... Minum... Keletihan... Makan Kenduri
Jenis Basikal      : 6 Roadbike
Marshal             : Lead Marshall - Haidir
                          Sweaper Marshall - Pa'e

Akhirnya racangan yang dibuat sekian lama menjadi kenyataan. Kayuhan kali ini disertai oleh 6 orang pengayuh dan diiringi 2 orang marshall yang diketuai oleh Muhaiddir sebagai Lead Marshall dan juga Pa'e sebagai Sweaper. Ternyata fungsi marshal kali ini menjadi nadi kejayaan kepada kayuhan kami. Haidir telah mengekalkan pace kayuhan kami sekita 30-32 km/hour (pada perjalanan pulang).

Biar aku cerita kenapa kayuhan kali ini mengambil masa yang lama. Kami sepatutnya berkumpul di Simpang Sungai Puteri pada jam 8.30 pagi dan sepatutnya kayuhan kali ini ditemani oleh satu lagi team yang berhampiran. Tapi di atas sebab-sebab tertentu, team tersebut tidak dapat menyertai RCC untuk ke Nenasi pada kali ini. Tidak mengapa, kita adjust lain kali pula. Biasalah hari Sabtu adalah peluang kepada penjawat-penjawat awam untuk berehat lebih masa sikit.. hehehehe.. Kami memulakan kayuahan dari Simpang Sungai Puteri pada jam 9.00 pagi.

Untuk 15 km pertama aku berjaya lead rakan-rakan degan kelajuan 30-32 km/hour, kemudian konsentrasi dan rentak kayuhanku terganggu kerana ada RCCrian menjerit... "Woit Jatuh!!!!!!" aku berpaling ke belakang, hanya 2 orang sahaja mengekori ku, kemudian 200 meter di belakang adalah Abang Imran MBB berhenti, betul-betul di penghujung jambatan. Ketika itu perasaan aku amatlah takut, kerana terfikirkan ada RCCrian yang terjatuh. Ketika ini kelibat Tuan Wadi dan Soffi tidak kelihatan. Aku berpatah balik dan menuju ke arah Imran MBB yang sedang berhenti itu, dan tidak semena-mena kelibat Tuan Wadi dan Soffi pun kelihatan, dan Imran MMB menujukkan isyarat teruskan perjalanan. Perasaan aku kembali lega. Rupa-rupanya Galaxy Imran MBB terjatuh kerana permukaan jambatan yang teruk.

Aku cuba ambil alih kayuhan ini kembali dan cuba mengekalkan rentak kayuhan pada sekitar 30-33 km/hour. Namun aku dapat rasakan seperti ada gap yang besar antara kayuhan rakan-rakan yang lain. Jadi aku minta soffi untuk gantikan aku untuk mendahului kayuhan ini. lebih kurang 10-15 minit kayuhan marshall utama kami pun sampai dengan Motor Yamaha Lagendanya. Pada asalnya beliau ingin menggunakan support car, tetapi setelah difikirkan balik, ianya seakan tidak sesuai kerana peserta kayuhan di bawah 10 orang. Dapat aku lihat di dalam raga beliau ada kamera, 100plus dan juga cawan. Manakala dalam raga motor Pa'e pula ada pisang raja, air mineral dan juga tiub spare. Memang bagusla dua orang marshall ini. Ketika inilah fungsi marshall dibahagikan kepada dua. Haidir bertindak sebagai lead manakala Pa'e bertindak sebagai pemberi amaran terhadap kenderaan  dari arah belakang. Walaupun Haidir menjadi lead ketika perjalanan menuju ke Nenasi, kejadian curi-mencuri angin marshal tidak berlaku ( Drifting).

Ketika ini Imran MBB bertugas sebagi penarik untuk kami, tapi seakan tiada kerjasama di awalnya, kerana 3 orang ini, Imran MBB, Sofii dan Azri Otai, berada dalam satu kelompok dan hanya ditarik oleh Imran dalam tempoh yang agak lama. Manakala aku pulan cuba menarik Tuan Wadi dan Asri untuk masuk ke kelompok hadapan. Ada suatu ketika, jarak kami hanyalah selang 3 buah basikal sahaja, tapi tidak berjaya menangkap kelompok yang diketuai oleh Imran MBB ketika ini. Dalam kotak pemikiran ku ketika ini, mungkin rakan-rakan ku dibelakang sudah kepenatan. Sebenarnya kami tidak pernah membuat kayuhan melebihi 40 km tanpa henti, jadi bagi memberi semangat kepada Tuan Wadi dan Asri, aku biarkan kelompok hadapan terus mara dengan kayuhan mereka. Menurut Soffi, ketika itu mereka dengan kelajuan 35km/hour, patutla kami kehilangan jarak dalam masa yang singkat, kerana perubahan kelajuan itu. Bagi memastikan kami mencapai matlamat kami, aku pun sekadar memperlahankan kayuhan aku  kepada 28 km/hour sahaja. Nyata usaha aku berhasil kerana, Tuan Wadi dan Asri berjaya mengekalkan momentum tersebut. Ketika ini Tuan Wadi sudah menyuruh aku untuk attack secara berseorangan kepada kelompok hadapan. Namun aku bertegas dan berkeras, tugas aku untuk kayuhan kali ini, biar semua mendapat feel kayuhan jarak jauh ni.. Risau jugak diorang ni putus asa ke apa ke.. hehehehe.

Setelah group hadapan tidak kelihatan, pekara tidak sangka-sangka telah terjadi, Imran MBB seakan memperlahankan kayuhan dan akhirnya aku, Tuan Wadi dan Asri berjaya menangkap kayuhan Imran MBB. Rupa-rupanya mereke bertiga dihadapan tidak menukar penarik, membuatkan Imrann MBB "lost and waste of energy" kemudian ditinggalkan oleh Soffi dan Azri . Sungguh keji taktik mereka berdua. Difahamkan juga, mereka cuba memotong marshal Haidir yang tengah lead tu. Agaknya kalau aku kat depan ni, aku pun mungkin terjerumus dalam taktik keji ini, ataupun aku turut menjadi mangsa seperti Imran MBB.

Kami berempat pun membiarkan soffi dan Azri memecut ke destinasi utama kami. Setelah perjalanan menceceah 36 km, Tuan Wadi membuat signal Take 5. So kami pun bersetuju, dan sebenarnya ketika ini Asri telah ketinggalan. Aku tidak perasan sebenarnya yang kami telah meninggalkan beliau jauh di belakang, nasib baik Pa'e ada. Setelah ambil masa dalam 10 minit kami pun memulakan kayuhan dan sampai tepat pada Jam 10.30 pagi. Kami di sambut oleh Soffi dan Azri yang senyum sampai ke telinga. Manakala Haidir memberikan aku air 100 plus dan menghidangkan pisang. Terima kasih bro, Marshall Muhaidir boleh dikategorikan sebagai PEGAWAI TEKNIKAL PASUKAN untuk kayuhan kita kali ini.

Aku rasa cerita ke Nenasi ini perlu di tulis 2 bahagianlah.. Kerana terlalu panjang ceritanya. Ketika pulang lagi banyak cerita dan sejarah telah tercipta. Sebelum tu untuk post ini aku paparkan beberapa keping gambar yang diberikan oleh Marshall Muhidir untuk tatapan semua..

                                          Imran MBB dengan pace yang agak laju
Sempat lagi berposing
                                          Bergambar di Simpang Kuala Nenasi
                                          Laju lagi Boss

Bersambung.....