Monday, 4 February 2013

Kuala Rompin - Nenasi - Kuala Rompin.. Part 1

                                    Dari kiri gambar TK, Imran MBB, Sopi, Asri, Pa'e, Azri Otai
                                                                      dan Ghani Wadi.


Destinasi          : Kuala Rompin - Nenasi - Kuala Rompin
Tarikh               : 2 Febuari 2012
Jarak Kayuhan  :  90.4 km
Waktu Bertolak :  9.00 pagi
Waktu Tamat   :   2.30 petang
Top Speed        :  47 km/perhour 
Average Speed  : 29.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 5 kali
Sebab Hentian   : Makan... Minum... Keletihan... Makan Kenduri
Jenis Basikal      : 6 Roadbike
Marshal             : Lead Marshall - Haidir
                          Sweaper Marshall - Pa'e

Akhirnya racangan yang dibuat sekian lama menjadi kenyataan. Kayuhan kali ini disertai oleh 6 orang pengayuh dan diiringi 2 orang marshall yang diketuai oleh Muhaiddir sebagai Lead Marshall dan juga Pa'e sebagai Sweaper. Ternyata fungsi marshal kali ini menjadi nadi kejayaan kepada kayuhan kami. Haidir telah mengekalkan pace kayuhan kami sekita 30-32 km/hour (pada perjalanan pulang).

Biar aku cerita kenapa kayuhan kali ini mengambil masa yang lama. Kami sepatutnya berkumpul di Simpang Sungai Puteri pada jam 8.30 pagi dan sepatutnya kayuhan kali ini ditemani oleh satu lagi team yang berhampiran. Tapi di atas sebab-sebab tertentu, team tersebut tidak dapat menyertai RCC untuk ke Nenasi pada kali ini. Tidak mengapa, kita adjust lain kali pula. Biasalah hari Sabtu adalah peluang kepada penjawat-penjawat awam untuk berehat lebih masa sikit.. hehehehe.. Kami memulakan kayuahan dari Simpang Sungai Puteri pada jam 9.00 pagi.

Untuk 15 km pertama aku berjaya lead rakan-rakan degan kelajuan 30-32 km/hour, kemudian konsentrasi dan rentak kayuhanku terganggu kerana ada RCCrian menjerit... "Woit Jatuh!!!!!!" aku berpaling ke belakang, hanya 2 orang sahaja mengekori ku, kemudian 200 meter di belakang adalah Abang Imran MBB berhenti, betul-betul di penghujung jambatan. Ketika itu perasaan aku amatlah takut, kerana terfikirkan ada RCCrian yang terjatuh. Ketika ini kelibat Tuan Wadi dan Soffi tidak kelihatan. Aku berpatah balik dan menuju ke arah Imran MBB yang sedang berhenti itu, dan tidak semena-mena kelibat Tuan Wadi dan Soffi pun kelihatan, dan Imran MMB menujukkan isyarat teruskan perjalanan. Perasaan aku kembali lega. Rupa-rupanya Galaxy Imran MBB terjatuh kerana permukaan jambatan yang teruk.

Aku cuba ambil alih kayuhan ini kembali dan cuba mengekalkan rentak kayuhan pada sekitar 30-33 km/hour. Namun aku dapat rasakan seperti ada gap yang besar antara kayuhan rakan-rakan yang lain. Jadi aku minta soffi untuk gantikan aku untuk mendahului kayuhan ini. lebih kurang 10-15 minit kayuhan marshall utama kami pun sampai dengan Motor Yamaha Lagendanya. Pada asalnya beliau ingin menggunakan support car, tetapi setelah difikirkan balik, ianya seakan tidak sesuai kerana peserta kayuhan di bawah 10 orang. Dapat aku lihat di dalam raga beliau ada kamera, 100plus dan juga cawan. Manakala dalam raga motor Pa'e pula ada pisang raja, air mineral dan juga tiub spare. Memang bagusla dua orang marshall ini. Ketika inilah fungsi marshall dibahagikan kepada dua. Haidir bertindak sebagai lead manakala Pa'e bertindak sebagai pemberi amaran terhadap kenderaan  dari arah belakang. Walaupun Haidir menjadi lead ketika perjalanan menuju ke Nenasi, kejadian curi-mencuri angin marshal tidak berlaku ( Drifting).

Ketika ini Imran MBB bertugas sebagi penarik untuk kami, tapi seakan tiada kerjasama di awalnya, kerana 3 orang ini, Imran MBB, Sofii dan Azri Otai, berada dalam satu kelompok dan hanya ditarik oleh Imran dalam tempoh yang agak lama. Manakala aku pulan cuba menarik Tuan Wadi dan Asri untuk masuk ke kelompok hadapan. Ada suatu ketika, jarak kami hanyalah selang 3 buah basikal sahaja, tapi tidak berjaya menangkap kelompok yang diketuai oleh Imran MBB ketika ini. Dalam kotak pemikiran ku ketika ini, mungkin rakan-rakan ku dibelakang sudah kepenatan. Sebenarnya kami tidak pernah membuat kayuhan melebihi 40 km tanpa henti, jadi bagi memberi semangat kepada Tuan Wadi dan Asri, aku biarkan kelompok hadapan terus mara dengan kayuhan mereka. Menurut Soffi, ketika itu mereka dengan kelajuan 35km/hour, patutla kami kehilangan jarak dalam masa yang singkat, kerana perubahan kelajuan itu. Bagi memastikan kami mencapai matlamat kami, aku pun sekadar memperlahankan kayuhan aku  kepada 28 km/hour sahaja. Nyata usaha aku berhasil kerana, Tuan Wadi dan Asri berjaya mengekalkan momentum tersebut. Ketika ini Tuan Wadi sudah menyuruh aku untuk attack secara berseorangan kepada kelompok hadapan. Namun aku bertegas dan berkeras, tugas aku untuk kayuhan kali ini, biar semua mendapat feel kayuhan jarak jauh ni.. Risau jugak diorang ni putus asa ke apa ke.. hehehehe.

Setelah group hadapan tidak kelihatan, pekara tidak sangka-sangka telah terjadi, Imran MBB seakan memperlahankan kayuhan dan akhirnya aku, Tuan Wadi dan Asri berjaya menangkap kayuhan Imran MBB. Rupa-rupanya mereke bertiga dihadapan tidak menukar penarik, membuatkan Imrann MBB "lost and waste of energy" kemudian ditinggalkan oleh Soffi dan Azri . Sungguh keji taktik mereka berdua. Difahamkan juga, mereka cuba memotong marshal Haidir yang tengah lead tu. Agaknya kalau aku kat depan ni, aku pun mungkin terjerumus dalam taktik keji ini, ataupun aku turut menjadi mangsa seperti Imran MBB.

Kami berempat pun membiarkan soffi dan Azri memecut ke destinasi utama kami. Setelah perjalanan menceceah 36 km, Tuan Wadi membuat signal Take 5. So kami pun bersetuju, dan sebenarnya ketika ini Asri telah ketinggalan. Aku tidak perasan sebenarnya yang kami telah meninggalkan beliau jauh di belakang, nasib baik Pa'e ada. Setelah ambil masa dalam 10 minit kami pun memulakan kayuhan dan sampai tepat pada Jam 10.30 pagi. Kami di sambut oleh Soffi dan Azri yang senyum sampai ke telinga. Manakala Haidir memberikan aku air 100 plus dan menghidangkan pisang. Terima kasih bro, Marshall Muhaidir boleh dikategorikan sebagai PEGAWAI TEKNIKAL PASUKAN untuk kayuhan kita kali ini.

Aku rasa cerita ke Nenasi ini perlu di tulis 2 bahagianlah.. Kerana terlalu panjang ceritanya. Ketika pulang lagi banyak cerita dan sejarah telah tercipta. Sebelum tu untuk post ini aku paparkan beberapa keping gambar yang diberikan oleh Marshall Muhidir untuk tatapan semua..

                                          Imran MBB dengan pace yang agak laju
Sempat lagi berposing
                                          Bergambar di Simpang Kuala Nenasi
                                          Laju lagi Boss

Bersambung.....

Wednesday, 30 January 2013

Sepetang di Kedai Kolek Pantai Hiburan

              Dari kiri, Cikgu Ijat, TK, Sopi, Haidir dan Zul manakala Tn Wadi tengah ambil snap picture ni.

Beginilah aktiviti seharian RCC, selepas penat membuat kayuhan petang, kami akan lepak minum-minum pekena tea o limau suam. Biasanya hanya dua kedai sahaja yang menjadi destinasi kami selepas kayuhan, iaitu kedai di dalam gambar ini, Kedai Kolek di Pantai Hiburan dan juga Kedai Sri Shuria yang berada di barisan kedai makan di tengah-tengah Bandar Rompin. Ketika inilah kami bergurau senda, berkongsi pengalaman antara satu sama-lain. Ada yang bercerita pasal kerja seharian, jiran-jiran tertangga, politik tempatan mahupun sekadar sembang-sembang kosong. 

Kami di RCC bukanlah sebuah kumpulan yang semata-mata mengejar Kemenagan di dalam acara-acara basikal yang disertai. Kami sekadar ingin mencari peluh, meluangkan masa lapang, bersosial dengan cara yang sihat dan juga menambahkan lagi ramai kenalan. Alhamdulillah setakat ini, warga bandar Rompin telah menyedari kewujudan kami. Setiap hari, tepat jam 6 petang, maka berkumpullah rakan-rakan RCC di Pantai  Hiburan dengan basikal masing-masing. Ada yang datang dari Kuala Pontian, Sungai Puteri mahupun Bandar Rompin. Kemudian kami akan berlegar-legar dalam Bandar Rompin, biasanya kami akan membuat kayuhan sekurang-kurang 3 loop ( 1 loop = 5km) dengan purata kelajuan adalah 33 km/jam. Kelajuan kayuhan kami adalah bergantung kepada jumlah dan jenis basikal yang terlibat pada petang itu. Jika banyak MTB yang turun, maka kayuhan akan dibuat sekitar 27-28 km/jam secara purata. Manakala, jika petang itu dipenuhi dengan jentera-jentera Road Bike, kelajuan boleh mencecah 55km/jam. Tapi seperti yang dimaklumkan tadi, level kelajuan bukanlah pekara utama dalam RCC ini. Kami mencari keseronokan dan kepuasan untuk bersukan. Maklumlah kami semua ni ada yang umur masih muda sekitar 20-an (aku salah seoarang daripadanya) namun selebihnya adalah berumur 40 tahun ke atas and counting.. 5series pun ada bro...Masing-masing pun boleh dikatakan sentiasa memakai "porchbag" semula jadi. Memang "porchbag" tu payah nak cabut pun.. silap-silap xkan tercabut kot... hahahaha..

Kami di RCC juga ingin meminta kerjasama kepada semua pengguna-pengguna jalan raya di Bandar Rompin ini, jika ternampak segerombolan manusia sedang mengayuh basikal, agar memberi laluan kepada kami dahulu ataupun sekurang-kurangnya memandu dalam jarak yang selamat. Walaupun kami ni jenis kenderaan yang tidak mebayar cukai jalan, tapi sebagai rakyat malaysia yang bersopan santun, hormat-menghormati antara satu sama lain adalah sifat semulajadi bagi penduduk Malaysia.. Betulkan? Jadi apa salahnya bagi pengguna jalanraya yang lain agar bertimbang rasa ketika nampak kami di jalan raya. Antara pekara yang mengecilkan hati kami, kadang-kadang di jalan lurus bergarisan putus-putus, sebuah kereta dari hadapan kami cuba memotong kenderaan yang agak perlahan dihadapan mereka.. Agak-agakla sikit, kami kat depan ni atas jalan raya jugak, kalau encik yang berkenderaan tu cuba memotong jugak, nak suruh kami keluar dari jalan raya tu ke? Itulah kadang-kadang kerana terlampau geram untuk situasi sebegini, aku hanya mampu mengangkat tangan ku kepada pemandu-pemandu berkenaan sambil menunjukkan MIDLE FINGER ku. Itu jelah yang mampu aku buat ketika itu. Aku pun ada kereta jugak. Bahkan semua rider-rider ni pun ada kereta jugak... Takkan xboleh korang nak sabar dalam 5-10 saat untuk beri laluan kepada kami sebelum memotong tu. Huih tu pun nak ajor ke? Xkan nak suruh pengamal sukan berbasikal ni bawa batu letak dalam poket diaorang? Nampak jer pemandu-pemandu kurang didikan, semua rider2 tunjuk batu bata, batu kerikil, batu sungai xpun batu sendiri? Nak ke? Nak? Korang jawablah sendiri. Jikalau di negara-negara luar isu ini tidak timbul pun, pemandu-pemandu mereka telah terdidik. Lori 40 tayar pun boleh bagi lalu kepada insan yang berbasikal ni. Di negara kita tidak, nampak jer manusia tengah berbasikal jalan, mereka nampak kita ni macam kambing meragut rumput jer.. tapi pandai pulak kalau tengok kambing atau lembu tu perlahankan kenderaan. Konfius aku jadinya.

Dahla, sampai sini jerla luahan aku terhadap mereka-mereka yang kurang ajar ketika memandu, terutama di Bandar Rompin Ini.... Tolonglah berubah sikap demi kesejahteraan dan keharmonian bersama.

Bye-bye...



Sunday, 27 January 2013

Kayuhan terlajak.. Sg Puteri - Pantai Penyabung


Destinasi          : Sg Puteri - Penyabung  - Sg Puteri
Tarikh               : 26 Januari 2013
Jarak Kayuhan  :  90 ++ km
Waktu Bertolak :  8.30 pagi
Waktu Sampai   : 1.30 petang
Top Speed        :  49 km/perhour 
Average Speed  : 26.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 3 kali
Sebab Hentian   : Makan-makan
Jenis Basikal      : 2 Roadbike
Marshal             : Ada... Pa'e

2 orang rakan sekampung dari Sungai Puteri telah memulakan kayuhan santai seawal jam 8.30 pagi. Mereka diiringi oleh Pa'e adik kepada Sopi. Pa'e telah dilantik secara rasmi sebagai marshal RCC. Diminta kepada semua kenderaan kenderaan yang menggunakan jalan nenasi sehingga ke mersing sila ambil langkah berjaga-jaga jika ternampak motor Honda ex5 JKA 6585, kerana berkemungkinan sekumplulan manusia sedang mengayuh basikal di hadapanya. 

Pada asalnya mereka berdua hanya ingin mencuba "feel" rim Fulcrum Quatro. Destinasi asal hanyalah Tanjung Gemok. Namun keberkesanan menukar rim standard giant kepada Rim Fulcrum Quatro telah memberi impak yang amat baik kepada sopi. Dengan bunyi yang keluar dari Rim tersebut telah membakar semangat beliau untuk terus "lajak" kan kayuhan ke Pantai Penyabung (30 km). Manakala Tuan Wadi pula telah menempah sejarah dengan pertama kalinya membuat kayuhan jarak jauh bersama basikal GIANT mix Tiagra.

Difahamkan angin merupakan halangan yang cukup besar untuk kayuhan mereka kali ini. Ditambah pula pendakian bukit tinggi di jalan Pantai Penyabung. 

Tahniah untuk mereka berdua kerana telah berjaya menyahut cabaran untuk mendapatkan KM lebih. Mengambil kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Penasihat RCC Seumur Hidup (Abg Lan), practice make perfect. Semakin banyak kayuhan berSKALA jarak jauh, maka semakin berpengalaman la kita dalam  sukan berbasikal ini (Endurance). Mungkin selepas ini kita boleh "set"kan  setiap seminggu kita akan buat sekali kayuhan yang jaraknya melebihi 100 km. Insyaallah. 

Salam kayuhan untuk semua..


                                          Tuan Wadi dan Sopi... Perhatikan RIM FULCRUM

Sunday, 6 January 2013

Sata dan Otak-Otak


Destinasi          : Kuala Pontian - Pantai Bernas - Kuala Pontian
Tarikh               : 6 Januari 2013
Jarak Kayuhan  :  73 km
Waktu Bertolak :  4.45 petang
Waktu Sampai   : 7.15 petang
Top Speed        : 43.9 km/perhour 
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 1 kali
Sebab Hentian   : Makan-makan
Jenis Basikal      : 3 Roadbike
                           
Aik, apa kaitan tajuk Sata dan Otak-otak dengan rumusan kayuhan? Hrmmm... Sebenarnya aku, Sopi dan Naim telah membuat kayuhan ke Pantai Bernas. Untuk makluman, Pantai Bernas amat famous dengan sata dan otak-otaknya yang boleh diklasifikasikan sebagai marvelous. Ok diharap tajuk tersebut tepatlah untuk entry kali ini. Tapi malang untuk entry kali ini kerana tiada gambar yang dipaparkan... erm masing-masing kamera rosak. Nantilah ada rezeki kena sediakan kamera yang boleh masuk dalam poket baju jer..

Kayuhan ini sekadar mengisi masa lapang aku, sebab tidak balik ke Kuantan pada minggu ini. Si Sofi juga ingin mencari feel bersama GIANT barunya itu. Sememangnya kayuhan petang sebegini cabaranya adalah angin yang sangat kuat. Maklumla Kuala Rompin ni bandar pesisir pantai. Alhamdulillah keadaan jalan raya juga tidak terlalu sibuk dan jugak kehadiran Marshall Rasmi RCC (Pa'e) memberi keyakinan terhadap jaminan keselamatan kami. Kelajuan kayuhan kali ini cuba dikekalkan kepada 30 km sejam tapi tidak mampu kerana kekurangan Man Power. Erm... Tuan Wadi pi tengok anak dia, Abang Imran kerja, Zul Diablo tgh renovate umah, Mizi pi wat kerja kat Bangkong.. Haidir kayuhan solo katanye (jangan belajar jadi kera sumbang yek.. hehehe).. Tu lah sebabnya aku bertiga sahaja kali ini. 

Sampai sahaja di Pantai Bernas aku terus menuju kedai yang sangat famous itu. Entah nama kedai ni aku tak tahu, yang aku tahu menu dier memang Perghh!!! Jadi aku cadangkan selepas ini, kayuhan ke Pantai Bernas hanya akan dimulakan selepas Asar, sebab makcik ni buka kedai waktu petang jer. Cendol pun ada tu... Ni niat nak kayuh ke nak makan ni ?  Lantaklakan, janji dapat kepuasan..  

Untuk kayuhan kali ini, sofi dan aku cuba buat sprint, ternyata kelajuan hanya sekadar 42-43km/ perhour sahaja. Samaada teknik ataupun lemau akibat makan sata dan otak-otak itu aku tidak pasti. Tapi insyaallah, kami dari RCC akan mengunjungi lagi kedai MAKCIK SATA... suka hati jer bagi nama kat orang.

Apa yang pasti dengan azam tahun baru ni, aku cuba memaksimumkan kayuhan bagi mencapai sasaran di hati...

P/S : Yang mana ada MTB sila convert kepada ROADIES.... tak dapat EMC.. BMC pun boleh... hehehe

Kayuhan Awal Tahun


                                                   Gambar dari Galaxy Note 2 tuan punya BMC

Destinasi           : Kuala Rompin - Tg Gemuk - Kuala Rompin
Tarikh                : 5 Januari 2013 
Jarak Kayuhan   :  57 km
Waktu Bertolak :   8.30 pagi
Waktu Sampai   : 10.30 pagi
Top Speed        : 37.5 km/perhour 
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 1 kali
Sebab Hentian   : Makan Roti canai di kedai Abg Din Pontian
Jenis Basikal      : 5 Roadbike

Ini merupakan kayuhan pertama yang rasmi bagi RCC untuk tahun 2013. Kayuhan kali ini disertai oleh 5 orang pengayuh tegar di Kuala Rompin ni iaitu TK (aku ler tu), Bro Imran Maybank, Tn Wadi, Sofi Giant dan Azri Otai. Kayuhan bermula jam 8.30 pagi dari Bandar Kuala Rompin menuju ke Tanjung Gemuk. Kelajuan kayuhan pada peringkat awal adalah sekitar 30-32 km sejam. Tahniah kepada semua, kerana berdasarkan meter aku, memang meter speed tidak pernah kurang dari 30 km bagi 28 km pertama. Syabas kepada kalian kerana ini merupakan satu peningkatan daripada tahun lepas. 

Sewaktu tiba di dataran jam Tanjung Gemok, cuaca seakan mecemburui kayuah sulung RCC 2013. Awan gelap mula memenuhi ruang udara. Hujan mula membasahi bumi Tanjung Gemok. Namun begitu kayuhan tetap diteruskan. Oleh kerana angin yang terlalu kuat, purata kelajuan bagi baki 28 km terakhir hanyalah 27 km.. aku hanya mampu bertahan 4-5 km untuk lead dihadapan, terima kasih kepada Tuan Wadi and Bro Imran kerana bergilir-gilir lead sampai habis... Sebelum sampai ke Kuala Rompin, kami singgah di Kedai Abg Din Kuala Pontian untuk pekena roti canai. Sedang asyik menjamu selera kami ternampak 3 orang anak muda dari dari team TGCC membuat kayuhan menuju ke Kuala Rompin. Aku rasa diorang tu terus henjut ke Pantai Bernas agaknya. Bila la pulak dapat join TGCC balik ni... huh..

Kayuhan sulung kali ni, aku berasa sedikit musykil... kenapa Sofi Pakar Pecut tidak seperti biasa kayuhannya? Hmmm... Basikal sudah baru.. GIANT TCR COMPOSITE tu.. Di powerkan dengan ULTEGRA plak tu.. mungkin masih tidak serasi? Ataupun ketiadaan pedal clip membuatkan beliau agak hambar dalam kayuhan ini. Tidak mengapa kita bagi Sofi peluang untuk 'bersatu' dengan GIANT TCR COMPOSITE nya dulu. Hehehehe.. Abang Imran, macam biasala, kudratnya memang hebat. Aku akan cuba kuatkan stamina dan fitness aku untuk bersaing dengan Bro Imran ni.

Last word dari aku.. Salam Tahun Baru dan semoga RCC terus bergiat aktif untuk tahun ini dan tahun tahun seterusnya.

p/s : sorry lupa nak creditkan marshall kita, Pa'e adik kepada Sofi, yang juga photographer rasmi untuk RCC.
                           

Sunday, 25 November 2012

Ride To Fight Say No To Drug


Pada 25 November 2012, RCC telah menyertai kayuhan yang diberi nama Ride To Fight, Say No To Drug anjuran AADK Rompin. Jarak Kayuhan ini adalah sejauh 10km. TGCC turut menyertai kayuhan kali ini. Kayuhan ini bertujuan menyampaikan maklumat dan mesej kepada masyarakat setempat untuk jauhi dadah. Kami di RCC mengucapkan ribuan terima kasih kepada AADK Rompin kerana sudi menjemput kami untuk menyertai program sedemikian. Bagi kami di RCC, ini adalah tanggungjawab kami dalam memberi khidmat masyarakat untuk kepentingan bersama. Sesungguhnya Rakyat Sihat Tanpa Dadah. Untuk kayuhan kali ini, Tuan Wadi dan Bro Imran Maybank tidak dapat menyertai kerana ada urusan kerja. Berikut adalah gambar-gambar sekitar program :

                                          Sesi Taklimat
                                         Tuan Rahman memberi taklimat ringkas

                                         Zul dan Haidir memimpin kayuhan

Mendaki Selendang Lagi


Destinasi          : Rompin Selendang
Tarikh                : 24 November 2012 
Jarak Kayuhan   :  51 km
Waktu Bertolak :   9.00 pagi
Waktu Sampai   : 11.00 pagi
Top Speed        : 54.5 km/perhour 
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 1 kali
Sebab Hentian   : Ambil Nafas
Jenis Basikal      : 3 Roadbike
                           2 Mountain Bike

Pada 24 November 2012, lebih kurang jam 8.30 pagi, aku menerima panggilan dari bro Mizi. Belia mengajak aku untuk bersama-sama membuat kayuhan santai ke Selendang. Trip sebelum ini aku tidak berkesempatan, maka aku rasakan inilah peluang bagiku mempertontonkan kebolehanku mendaki bukit. Aku difahamkan pada awalnya Bro Haidir (Raja Keting) akan bersama-sama menyertai kayuhan ini. Namun begitu beliau terpaksa ke Pekan atas urusan keluarga. Tidak mengapa, kerana excuse-excuse sebegini mampu mengekalan title Raja Keting tersebut. Jangan pegang lama-lama. 

Pukul 9 pagi kami berlima berkumpul di Simpang Selendang, dan memulakan kayuhan secara berkumpulan. Pada 3 km pertama, kumpulan kali ini dilihat sekadar membuat kayuhan santai. Namun begitu menuju bukit pertama, ternyata Azri The Aprientce telah mencabar rakan-rakan kayuhan yang lain dengan membuat breakaway pertama. Ternyata 3km pertama itu hanyalah sekadar pemanas badan. Melihat daripada breakaway yang dilakukan, Bro Khairul dan Sopie the Sprinter cuba "attack" breakaway Azri, dan ternyata berhasil. Selepas itu tanpa menoleh lagi ke belakang, Bro Khairul terus mengerah tenaga untuk pendakian-pendakian seterusnya. Beliau berjaya sampai ke tempat rehat(22 km) pada jam 9.26 pagi. 5 minit kemudian Azri dan Sopie turut tiba. Atlet Mountain Bike kita, Tuan Wadi berjaya sampai pada jam 9.40 pagi. Disusuli dengan ketibaan Marshal kita, iaitu ibu kepada Azri. Peserta terakhir, Bro Mizi berjaya sampai ke tempat rehat tersebut pada jam 9.50 pagi.

                                         Keletihan tergambar dari raut wajah Tuan Wadi

                                         Bro Khairul yang tertinggal kasut cyling dan glovenyer.
                                       Atlet RCC yang telah mencipta sejarah suatu ketika dahulu

Setelah berehat selama 10 minit kami memulakan kayuhan kembali balik ke rumah masing masing.

                   Sopie berada di dalam dilema. Memikirkan sama ada untuk meneruskan perjalanan ke Taman  
                                                          Negeri ataupun pulang ke rumah.

                               
Di akhir kayuhan ini aku dapati, semua RCC memberz telahpun improve. Teknik kayuhan yang betul, strategi permainan yang diselang seli dengan breakaway menambahkan seri kepada sesi kayuhan kali ini. Aku rasa dalam masa sebulan lagi, dengan latihan yang berterusan, RCC mampu membuat kayuhan secara pada jarak Half Century (80km ke atas). Diharap rakan-rakan semua mempersiapkan diri untuk membuat kayuhan ke Pekan yang dijangka pada awal Januari ini. Bye-bye...

Salam Kayuhan dari ku...