Thursday 22 November 2012

Kayuhan Solo Tanjung Lumpur - Pantai Sepat


Destinasi          : Jeti Tanjung Lumpur - Penjara Penor - Pantai Sepat - Jeti Tanjung Lumpur
Tarikh                : 12 November 2012 
Jarak Kayuhan   :  51 km
Waktu Bertolak :   7.31 pagi
Waktu Sampai   : 10.30 pagi
Top Speed        : 43.5 km/perhour
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 3 kali
Sebab Hentian   : Ambil Gambor dan Makan Cekodok dekat rumah mak sedara
Jenis Basikal      : Roadbike

Sehari selepas Kayuhan Diraja Karnival Rakyat, aku bercadang untuk mencabar ketahanan mental dan fizikal. Pada asalnya aku bercadang untuk membuat kayuhan ke Pekan dengan anggaran jarak pergi balik adalah 100km. Namun hasrat itu terpaksa ditunda ditengah jalan berhadapan Penjara Penor.

Aku bermula agak lewat, kira kira jam 9 pagi. Aku mulakan kayuhan dengan agak baik, dengan kayuhan sekitar 30-32 km/perjam aku berhenti di papan tanda menuju kearah pekan. Kenapa aku berhenti? Inilah sebabnya :

                                          Ambil bahan bukti ... Cita-cita diteruskan ke Pekan.

Setelah sejam berkayuh, aku sampai di hadapan Penjara Penor, dan aku dapat rasakan, yang aku tidak mungkin akan sampai ke Pekan. Ketika itu jam 10 pagi, dan matahari sudah meninggi, seakan-akan jam 12 tgh/hari. Dengan rasa berat hati aku terpaksa menukar fikiranku untuk membuat kayuhan lebih pendek. Aku telah memilih destinasi Pantai Sepat sebagai destinasi yang baru. Aku berjaya sampai di Pantai Sepat, dengan lebih tepat lagi di rumah Mak Sedaraku pada jam 10.30 pagi. Di sini aku dihidangkan dengan cekodok bilis dan air kopi o ais! Nikmatnya memang tidak terkata. 10q Mak Cik Yah dan menantu barunya itu yang menjamu aku dengan hidangan sedemikian.

Jam 11 pagi aku pun memulakan perjalanan pulang ke Tanjung Lumpur dengan perut yang kenyang. Aku berjaya menamatkan kayuhan soloku kali ini pada jam 11.30 pagi.

                                                    Di Pantai Sepat
                                          Gambar kenangan dirumah Makcik Yah

Sambungan kayuhan solo kedua...
                                                

No comments:

Post a Comment