Thursday 22 November 2012

Kayuhan Solo Sekitar Kuantan


Destinasi          : Jeti Tanjung Lumpur - Kipsas - Sungai Soi - Teluk Cempedak - Jeti Tanjung Lumpur
Tarikh                : 13November 2012 
Jarak Kayuhan   :  68 km
Waktu Bertolak :   7.31 pagi
Waktu Sampai   : 10.00 pagi
Top Speed        : 51.5 km/perhour (Bukit Teluk Cempedak)
Average Speed  : 28.0 km/perhour
Jumlah Hentian   : 1 kali
Sebab Hentian   : Ambil Gambor 
Jenis Basikal      : Roadbike

Sehari selepas kegagalan untuk meneruskan misi ke Pekan, aku mencabar diri aku sekali lagi untuk menguji daya ketahananku. Kali ini memilih jarak destinasi yang lebih dekat. Bagi mengelakan kesilapan sewaktu kayuhan solo pertama, aku telah bertolak tepat jam 7.31 pagi. 


Trafik di bandar Kuantan di awal pagi ini sangat baik. Ini memberi keyakinan yang tinggi kepadaku. Aku yakin dengan cuaca yang baik dan aliran trafik yang tenang, aku mampu harungi kayuhan kali ini dengan baik sekali.





Setelah 2 hari aku membuat kayuhan solo di bumi Kuantan ini, ada beberapa kesimpulan yang dapat aku buat. Kayuhan solo boleh dikatakan agak membosankan, kerana hanya menguji diri sendiri, tiada taktikal dan teknikal kayuhan yang boleh diaplikasikan. Tenaga cepat habis kerana perlu meredah angin secara berseorangan. Kayuhan solo juga perlu dimulakan seawal pagi bagi mengelakkan "moral down". Yang paling penting jangan minum Kopi O Ais samaada sebelum kayuhan ataupun semasa kayuhan!! 

Itu sahaja pengalaman kayuhan ke selama 2 hari di bumi Kuantan...

No comments:

Post a Comment